Leer goed te luisteren naar je eigen lichaam

Roger Federer

Op onze Facebook-pagina deelden wij onlangs een artikel over Roger Federer. In dit artikel vertelde de Zwitser over hoe hij tijdens zijn carrière om is gegaan met zijn lichaam.

In 2004 besloot de voormalig nummer één van de wereld al na te gaan denken op de lange termijn. Zo laste hij waar nodig rustpauzes in en maakte hij een selectie van de toernooien die hij wilde gaan spelen. Hier heeft hij nu op 33-jarige leeftijd nog steeds profijt van.

Toen ik nummer één van de wereld werd, besloot ik met mijn fitnesscoach Pierre dat we voor de lange termijn gingen plannen , vertelde Federer. Ik had voor het geld en de toernooizeges kunnen gaan. Vaker wedstrijden spelen, harder trainen. Maar ik besloot het bij zo’n twintig toernooien per jaar te houden.

Achteraf is dit een goede keuze geweest van ‘The FedExpress’ om zijn lichaam niet al op jonge leeftijd volledig uit te putten, of om door te blijven tennissen als hij last heeft van een blessure. Als ik speel, moet ik goed kunnen spelen, en blessurevrij, aldus Federer, die vandaag de dag nog steeds zijn beste tennis speelt op de grote toernooien.

Moeilijke keuze

Het is als tennisprof niet altijd makkelijk om deze keuze te maken. Het (op tijd) nemen van een rustpauze heeft natuurlijk ook een aantal consequenties: er komt namelijk geen prijzengeld binnen en er worden geen punten voor de wereldranglijst verdiend. Vaak zie je dat tennissers dan denken dat ze nog wel even door kunnen blijven spelen en dat de pijntjes vanzelf wel zullen verdwijnen.

Het maken van die keuze kan ook verkeerd uitpakken, dat zie je bijvoorbeeld bij een speler als Robin Haase. De inmiddels 27-jarige Nederlander was een grote belofte maar kreeg al op jonge leeftijd te maken met blessureleed. De laatste jaren speelt hij gemiddeld dertig toernooien per jaar, maar klaagt regelmatig over pijntjes.
—————————————————————————————————————————

Mentale weerbaarheid: wat houdt het in?

Zoals de meesten van jullie, ben ik op het moment aan het uitkijken naar de eerstvolgende Grand Slam, Roland Garros. De heldhaftige vijfsetters, verassende uitslagen en de grote vraag: welke hoog geplaatste spelers overleven de eerste week en welke niet?

Als onderdeel van een van mijn college’s las ik een onderzoek van Markus Gerber en collega’s over mentale weerbaarheid. Ik moest gelijk denken aan Nick Kyrgios, de Australische tiener die het op Australian Open dit jaar moest opnemen tegen Andreas Seppi, de man die niemand minder dan Roger Federer in de ronde ervoor had uitgeschakeld. Deze wedstrijd leek in het voordeel van Seppi beslist te worden toen Seppi met twee sets tegen nul voor kwam, maar Kyrgios liet een kwaliteit zien die toptennissers moeten bezitten als ze achter staan: mentale weerbaarheid. Kyrgios hield dankzij zijn mentale weerbaarheid het geloof in een goede afloop en hij toonde zijn vechtlust. Hij won uiteindelijk in vijf sets van Seppi na een matchpoint overleefd te hebben (bekijk hier de samenvatting van deze wedstrijd).

Nick Kyrgios Mentale Weerbaarheid(Foto bron: http://bit.ly/19ftRhi)

Er zijn maar weinig spelers die terug kunnen komen van een grote achterstand. Alleen de spelers die deze mentale weerbaarheid hebben, kunnen zo’n wedstrijd nog omkeren. Mentale weerbaarheid is de kracht om overeind te blijven en te blijven presteren onder mentale druk en stress. De mentale druk heeft verschillende soorten: in het geval van Kyrgios stond hij twee sets tegen nul achter, maar ook een enkele spannende tiebreak kan mentale druk en stress met zich meebrengen.

Mentale weerbaarheid en moeilijke wedstrijden

Het onderzoek van Markus Gerber en collega’s heeft aangetoond dat mentale weerbaarheid helpt in het omgaan met stressvolle situatie die mentale druk veroorzaken. Mentale weerbaarheid is dus cruciaal bij moeilijke wedstrijden. Twee tips om deze mentale weerbaarheid te ontwikkelen zijn:

  • Probeer als je onder druk staat te visualiseren dat je onder deze druk uitkomt. Op het moment dat je een goede afloop voor je ziet, begin je erin te geloven en ga je beter spelen.
  • Blijf in het moment van de wedstrijd. Focus bij een achterstand dus alleen op het volgende punt en vermijd gedachten over het verleden (waarin je een set verloor bijvoorbeeld) of over de toekomst (als ik twee punten verlies, verlies ik de wedstrijd).

Dus ook al sta je achter of is de wedstrijd enorm spannend, dankzij je mentale weerbaarheid overleef je deze situaties! Maar nu de grote vraag: Wat is mentale weerbaarheid? Wat is het volgens jou? En hoe weet je of je het hebt?

Bekijk hier al onze artikelen over mentale weerbaarheid…